Occupational therapy in education. Growup with significated

Inequality from its occupational root

Authors

  • Gonzalo Erick Toro Merino Universidad Bernardo O'Higgins

Keywords:

Educación ocupacional, Sistema neoliberal, monetarismo, elección ocupacional, justicia ocupacional

Abstract

In order to analyze the current situation regarding social inequalities in many countries and specifically Chile, we must analyze different sociocultural structures in this Paradigm (Foucault, 2001). Such as the social structure, education, food, health and all these fundamental elements subject to a Neoliberal Economic Model. This essay proposes the effects that this economic system has generated at a psychosocial, cultural and physiological level, since it is understood that the dominant economic system of a country generates behavioral changes, these in turn produce neurophysiological alterations that impact on brain structures, inhibiting or exacerbating appreciation for certain activities, which also has an impact on physical health. Given that occupations under this model generate a self-demand that goes outside the natural margins, reaching psychological and physical stress, forcing physical structures, generating mechanical changes and reaching deformities, adding to the psychological impact. This plus the loss of prestige for not carrying out high-status activities with ease because they do not access tools that facilitate these processes, produce discrimination and consequently depression. The well-known diseases of modernity, this adds to a vicious circle in public education. The socioeconomic characteristics of the country will be associated with the impact on education plus its sociocultural implications and how to address these problems from an Occupational Education.

References

Aguirre, J. (2020). Neoliberalismo: una palabra que no debería existir. Obtenido de https://www.youtube.com/watch?v=YfQO9xGJTaQ
Albuquerque, D., Chaná, P., & Guajardo, A. (2016). Los trasaberes y la construcción conjunta de la salud. Experiencia Centro de Trastornos del Movimiento (CENTRAM). En Simó, A. Guajardo, F. Correa, S. Galhiego, S. García-Ruiz (Ed. 1), Terapiasocupacionales desde el sur (pp. 31). Santiago: USACH.
Blanco, L. A., & Libreros, J. (2019). Milton Friedman y la contrarrevolución keynesiana. ODEON, 7-43.
Carrasco M., J., & Olivares A., D. (2008). Haciendo camino al andar: construcción y comprensión de la ocupación para la investigación y práctica de la Terapia Ocupacional. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 8: 5-16. doi:10.5354/0719-5346.2010.55.
Cornejo, M., Reyes, M. J., Cruz, M. A., Villarroel, N., Vivanco, A., Cáceres, E., y otros. (2013). Historias de la Dictadura Militar Chilena Desde Voces Generacionales. PSYKHE, 49-65.
Ferreira, D., & Lapierre, M. (2017). Relfexiones sobre del quehacer del estudiante de Terapia Ocupacional en una sociedad neoliberal. Revista de Estudiantes de Terapia Ocupacional, 1-13. http://www.reto.ubo.cl/index.php/reto/article/view/51
Foucault, M. (2001). Vigilar y Castigar: Nacimiento de la Prisión (3ra Ed). Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.
Fraile, M. (s.f.). Modelo Biomédico y Modelo Biopsicosocial. Recopilación Bibliográfica .
Galvaan, R. (2015). The Contextually Situated Nature of Occupational Choice: Marginalised Young Adolecents' Experiences in South Africa. Journal of Occupational Science, 39-53. DOI: 10.1080/14427591.2014.912124
González Caroca, C., Lagos Cerón, D., & Zapata Campos, F. (2018). Levantamiento de necesidades prioritarias para la igualdad de oportunidades de personas en situación de discapacidad que residen en la comuna de Santiago. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 18(1), 35-46. doi:10.5354/0719-5346.2018.50366
Hernandez, M. (2015). El Concepto de Discapacidad: De la Enfermedad al Enfoque de Derechos . Revista CES Derecho, 49-59.
Hernández Z., M., Lagos C., D., & Mella D., S. (2015). Significados atribuidos a la educación: percepciones de niños y niñas del Servicio Nacional de Menores, SENAME, Chile. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 15(1), 147-163. doi:10.5354/0719-5346.2015.37138
Kielhofner, G. (2011). Modelo de Ocupacion Humana: Teoria y aplicación. Buenos Aires: Panamericana.
Kronenberg, F. (2016). Entrevista con Frank Kronenberg:"Las nociones de conciencia Ocupacional y de Ocupaciones colectivas son intencionalmente Politicas". España: Recuperado de: http://ocupandolosmargenes.org/entrevista-frank-kronenberg-las-nociones-conciencia-ocupacional-colectivas-intecinalmente-politicas/
Kronenberg, F., Algado, S., & Pollard, N. (2007). Terapia ocupacional sin fronteras: Aprendiendo del espíritu de supervivientes. Buenos Aires: Medica Panamericana.
Kuhn, T. S. (2004). La estructura de las Revolucions cientificas. Mexico: Fondo de Cultura Economica.
Morrison, R., Olivares, D., & Vidal, D. (2011). La filosofía de la Ocupación Humana y el paradigma social de la Ocupación. Algunas reflexiones y propuestas sobre epistemologías actuales en Terapia Ocupacional y Ciencias de la Ocupación. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 11(2), 102 - 119. doi:10.5354/0719-5346.2011.17785
Navarrete, E., Cantero, P., Guajardo, A., Sepulveda, R., & Moruno, P. (2015). Terapia Ocupacional y expclusion social. Santiago, Chile: Segismundo SpA.
OMS-CIF. (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud. Madrid.
Ospina, M. A. (2010). Discapacidad y Sociedad Democratica. Revista Derecho del Estado , 143-164.
Ramugondo, E. L. (2015). Occupational Consciousness. Journal of Occupational Science, 22(4), 488-501. https://doi.org/10.1080/14427591.2015.1042516
Roca, R. (20 de January de 2015). La teoria monetarista moderna de demanda de dinero. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/251923821
Rolack, S., Triviños, V., & Troncoso, P. (2015). La Influencia del Sistema Neoliberal en las Elecciones Ocupacionales y el Impacto en la Salud y Bienestar desde una Perspectiva Cualitativa. Revista Chilena de Terapia Ocupacional , DOI:10.5354/0717-6767.2015.38168.
Silva, P. (2012). Produciendo lo Social. Tecnocratas y politica en Chile: de los Chicago Boys a los Monjes de Cieplan. Produciendo lo Social, 73-100.
Toboso, M., & Ripollés, S. (2008). La Discapacidad Dentro del Enfoque de Capacidad y Funcionamientos de Amartya Sen. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 64-90.
Valverde, M. Á. (2008). Modelo de Trabajo para la Practica de Terapia Ocupacional: Dominio y Proceso. 2da Edición.
Vasconi, T. (s.f.). Contra la Escuela. Obtenido de https://es.scribd.com/doc/92648469/Contra-la-Escuela-Tomas-A-Vasconi
Waissbluth, M. (2004). La Educación en Chile esta Vien: La Brutal Verdad de la Educación . Columna Diario La Tercera , 104-106.

Published

2020-09-25