Implicancia de las masculinidades en la elección de la carrera de terapia ocupacional en estudiantes hombres

Authors

  • Alexis Valenzuela Mayorga Universidad Central de Chile; Observatorio de Salud en Masculinidades
  • Diego Silva Jiménez Universidad Central de Chile; Observatorio de Salud en Masculinidades

Keywords:

Género, Identidades masculinas, Masculinidades, terapia ocupacional

Abstract

Introduction: The choice of the university career is a decision that will determine to a great extent the future trajectory of women and men, the latter being the ones who occasionally can break the hegemonic mandates of masculinity, when entering a feminized discipline, such as Occupational Therapy.  Objective: Describe the reason for the choice of the Occupational Therapy career in male students. Methodology: Qualitative, phenomenological research through semi-structured interviews with 10 male students of the Occupational Therapy career at a Chilean University. The sample size was determined by the saturation of the data and the technique used was the narrative analysis of the content. Results: Occupational Therapy students are characterized by making a break in hegemonic masculinity by choosing a socially feminized profession, opting for one valuation of the other and another, renouncing the prestige and economic success that a masculinized profession could have given them. Conclusions: Male Occupational Therapy students move away from the hegemonic masculinity model, by focusing on the other, generating a deconstruction that provides significant satisfaction with the career, building a trajectory strongly influenced by the inclusion of their female peers, which will allow them gradually forge a more egalitarian and inclusive gender identity.

Author Biography

Alexis Valenzuela Mayorga, Universidad Central de Chile; Observatorio de Salud en Masculinidades

Magister en Salud Pública, Trabajador Social, Académico del Centro de Salud Pública de la Universidad Central de Chile y coordinador del Observatorio de Salud en Masculinidades

References

Beth, M. (2007). El Techo de Cristal. Perspectivas psicoanalíticas sobre mujeres y el poder. Editorial Lumen: Buenos Aires.
Blanco López, J. y Valcuende del Río, J. M. (2003). Hombres: la construcción cultural de las masculinidades. Editores Talasa: España.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama: Barcelona.
Connell, R. (2003). Masculinidades. Universidad Autónoma de México: México.
De Beauvoir, S. (2017). El segundo sexo. Ediciones Catedra: Madrid.
De Keijzer, B. (2010). Masculinidades, violencia, resistencia y cambio. (Tesis doctoral). Universidad Veracruzana, Xalapa, México.
Fuller, N. (2003). Adolescencia y riesgo: reflexiones desde la antropología y los estudios de género. En Varones adolescentes: género, identidades y sexualidades en América Latina. FLACSO/UNFPA y Red de Masculinidades. Santiago, Chile.
Gómez Suárez, Á. (2009). El sistema sexo/género y la etnicidad: sexualidades digitales y analógicas. Revista mexicana de sociología, 71(4), 675-713.
Gordon, E. W., Beatrice L., Bridglall, y Aundra S. M. (2005). Supplemental Education: The Hidden Curriculum of High Academic Achievement. Ed Rowman & Littlefield Publishers, Inc.: Maryland, USA.
Guzmán, D. La lucha entre lo femenino y lo masculino en la terapia ocupacional. Revista de Estudiantes de Terapia Ocupacional, 1(2), 41-48. http://www.reto.ubo.cl/index.php/reto/article/view/9
Heilman B., Barker, G. y Harrison, A. (2017). La Caja de la Masculinidad: Un estudio sobre lo que significa ser hombre joven en Estados Unidos, el Reino Unido y México. Promundo-US y Unilever: Washington DC y Londres. https://promundoglobal.org/wp-content/uploads/2017/03/PRO17003_report_ES_007.pdf
Labra, O. y Bergheul, S. (2015). La experiencia universitaria de hombres quebenquenses que deciden estudiar carreras femenizadas. Conference: V Coloquio Internacional de estudios sobre varones y Masculinidades Universite du Québec, Canadá.
Lamas, M. (2013). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. (4ª ed.) PUEG/UNAM: México.
Morrison Jara, R. (2011) (Re)conociendo a las fundadoras y "madres" de la terapia ocupacional. Una aproximación desde los estudios feministas sobre la ciencia. TOG (A Coruña), 8(14): [21p.]. Disponible en: http://www.revistatog.com/num14/pdfs/original4.pdf
Papadópulos, J., Radakovich, R. (2003). Educación Superior y Género en América Latina y el Caribe. UNESCO: México.
Rivera, M. I. M., Valdebenito, N. C. A., Salazar, L. C. G., & Molina, F. C. M. (2017). Terapeutas ocupacionales: influencia del género en su desempeño laboral. Revista Chilena de Terapia Ocupacional, 17(1), 155-163. DOI: 10.5354/0719-5346.2017.46388
Sarmiento, B. M., Jara, R. M., Cáceres, D. P., & Reyes, B. R. (2018). Percepción de la construcción de género en estudiantes de terapia ocupacional: una aproximación al género en la vida cotidiana. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 26(1), 163-175. http://dx.doi.org/10.4322/2526-8910.ctoAO1124
Silva, D. y Valenzuela, J. (2019). Una Mirada actual de Género y Recursos Humanos en las Universidades Chilenas. Revista Electrónica Gestión de las Personas y Tecnologías, 12(35): 5-16. https://www.revistagpt.usach.cl/sites/revistagpt/files/una_mirada_actual_de_genero_y_recursos_humanos_en_las_universidades_chilena.pdf
Valenzuela, A. y De Keijzer, B. (2016). Masculinidades y profesiones femeninas. Editorial Universidad Central: Chile.

Published

2020-09-25